Meldpunt Bezorgd

Bij acuut gevaar voor uzelf of iemand anders: Bel 112.

Maakt u zich zorgen over iemand in uw omgeving? Bijvoorbeeld een buurtbewoner die erg in de war lijkt of iemand die u vaak op straat ziet zwerven. Neem dan contact op met het Meldpunt Bezorgd.

Soms hebben mensen zorg nodig, maar kunnen of willen zij zelf de weg naar hulpverlening niet (meer) vinden. Maakt u zich zorgen over iemand, bijvoorbeeld een oplopende huurachterstand, ernstige verzameldrang (hoarding), een vervuilde woning, stank- of geluidsoverlast of verward of gevaarlijk gedrag? Bij het Meldpunt Bezorgd van de gemeente Lopik werken mensen die ervoor zorgen dat iemand zo snel mogelijk de juiste hulp krijgt. Het meldpunt werkt samen met partners zoals het Sociaal Team, de politie, huisartsen en de woningcorporatie.
 

Doe een melding

U kunt online of telefonisch een melding doen:

Vul het online formulier in.

  • Of bel naar 14 0348 en vraag naar het Meldpunt Bezorgd.

Wat gebeurt er na uw melding?

Na een melding onderzoekt het Meldpunt Bezorgd eerst of de inwoner waarover de melding gedaan is al bekend is. Als de inwoner al hulp krijgt passend bij de melding, dan wordt de melding doorgezet naar de betreffende hulpverlening. In andere situaties of als de al lopende hulpverlening vastloopt komt het Sociaal Team van de gemeente in actie.

Het Sociaal Team

Het Sociaal Team is er voor inwoners die zelf om hulp vragen, maar ook voor inwoners die zelf geen hulp vragen, maar dit wel nodig hebben.


Het Sociaal Team probeert contact te krijgen met de inwoner. Zij gaan zo vaak als nodig is thuis langs om eerst hun verhaal te horen. Daarna gaan ze ook in gesprek met andere partijen zoals zorg, welzijn, politie en woningcorporatie. Ze kijken wat er precies aan de hand is en welke zorg of hulp de situatie kan verbeteren. De inwoner houdt daarbij altijd de regie en beslist zelf over mogelijke oplossingen.